ارز دیجیتال

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان

علی‌رغم ریسک فرو رفتن اقتصاد در رکود، بر اساس نظرسنجی رویترز، بانک مرکزی انگلستان هفته آینده نرخ بهره را 0.5 درصد افزایش خواهد داد.

⭕️ همانند بسیاری از نقاط جهان، تورم در بریتانیا بیداد می‌کند و با افزایش هزینه‌های انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین که همچنین زنجیره‌های عرضه را که هنوز در حال بهبودی از همه‌گیری ویروس کرونا هستند، مختل کرده است. تورم در ماه اکتبر نسبت به سال قبل 11.1 درصد افزایش یافت که شدیدترین افزایش در 41 سال گذشته بود. این امر به مشکلات مصرف‌کنندگان افزوده است؛ زیرا آنها پس از آنکه دولت بودجه سختی را برای بازگرداندن اعتبار مالی بریتانیا معرفی کرد، با رکوردی بی‌سابقه در استانداردهای زندگی مواجه شدند.

⭕️ این کشور با زمستانی پر از نارضایتی روبرو است؛ زیرا از کارکنان راه‌آهن گرفته تا معلمان و پرستاران دست به اعتصاب صنعتی زده و خواستار دستمزد بهتر شده‌اند. دینگرا، عضو بانک مرکزی انگلیس در مصاحبه‌ای که در روز شنبه منتشر شد، گفت که افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر شود و اضافه کرد که نشانه‌های کمی وجود دارد که تقاضا برای دستمزدهای بالاتر ریسک مارپیچ قیمت-دستمزد را به همراه دارد. بر طبق یک نظرسنجی انجام‌شده از 5 تا 7 دسامبر 54 اقتصاددان انتظار دارند که بانک مرکزی انگلیس در جلسه 15 دسامبر خود نرخ بهره را با 0.5 درصد افزایش به 3.5 درصد برساند.

⭕️ الیزابت مارتینز از شرکت خدمات مالی HSBC گفت که ما فکر می‌کنیم که افزایش نرخ بهره در 15 دسامبر به میزان 0.5 درصد خواهد بود که نرخ بهره را به 3.50 درصد می‌رساند و ریسک‌ها به سمت حرکت بزرگ‌تر 0.75 درصدی نسبت به حرکت 0.25 درصدی کوچک‌تر متمایل است. در نظرسنجی ماه گذشته، انتظار می‌رفت که نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس در سه‌ماهه آینده به 4.25 درصد برسد و در آخرین نظرسنجی بین اقتصاددانان در مورد زمان و سطح کاهش آن اختلاف زیادی وجود داشت. بریتانیا تقریباً به یقین وارد یک رکود اقتصادی می‌شود و اقتصاددانان به طور متوسط 85 درصد شانس رکود را در یک سال آتی می‌دهند.

⭕️ پیش‌بینی‌های سه‌ماهه حاکی از آن است که اقتصاد در سه‌ماهه گذشته 0.2 درصد کوچک شده است و این کاهش 0.4 درصدی در این سه‌ماهه خواهد بود که با تعریف فنی رکود مطابقت دارد. سپس 0.4 درصد، 0.4 درصد و 0.2 درصد در سه فصل اول سال آینده منقبض خواهد شد. اکثر پاسخ‌دهندگان به سوال دیگری گفتند که رکود اقتصادی طولانی و کم‌عمق خواهد بود. این پیش‌بینی‌ها نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشتند، اما هنگامی که از آنها در مورد ریسک پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی پرسیده شد، 12 اقتصاددانان از 18 اقتصاددانان گفتند که این پیش‌بینی‌ها رو به کاهش است. پیش‌بینی می‌شد که در سال جاری، اقتصاد 4.4 درصد رشد کند، اما پس از آن در سال آینده 0.9 درصد کاهش یافته و سپس به رشد 0.9 درصدی در سال 2024 بازگردد.

⭕️ پل دیلز در کپیتال اکونومیکس گفت که سال 2023 سال سختی برای اقتصاد خواهد بود؛ زیرا اثرات افزایش تورم و نرخ بهره احساس می‌شود. خبر خوب این است که ما فکر می‌کنیم رکود در نیمه دوم سال 2023 به پایان می‌رسد و کاهش تدریجی تورم احتمالاً به بانک مرکزی انگلستان اجازه می‌دهد تا با کاهش نرخ بهره در سال 2024، قدرت بیشتری به بهبودی اقتصادی تزریق کند. تورم در این سه‌ماهه به 10.9 درصد رسید که بالاتر از تخمین 10.7 درصدی بود که ماه گذشته قبل از کاهش نرخ تورم ارائه شد. با این حال، تا سه‌ماهه سوم سال 2024، تورم به هدف 2.0 درصدی بانک مرکزی انگلیس نخواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *